maandag 27 januari 2014

Mutsjes

Heel veel mutsjes, nou ja... hier toch zeker al 10 :



En nee, geen baby's op komst hier maar
mutsjes voor kleintjes aan de andere kant van de wereld.
Ik heb er nooit bij stil gestaan maar een oproepje van Maya op haar blog MamaMaai
opende mijn ogen.
Hier is het vanzelfsprekend dat een nieuwgeborene een mutsje op krijgt.
Maar in Malawi is dat dus niet zo. En ook daar moeten de bolletjes warm blijven.
Bij MamaMaai lees je er alles over.

De mutsjes kunnen worden gebreid, genaaid, maar natuurlijk ook gehaakt. En daar ben ik iets beter in.
Dus hopla in mijn voorraad acrylletjes gedoken. Het zachte babygaren van de Zeeman leent zich hier natuurlijk uitstekend voor maar ik had ook nog wat andere restjes.

Ik had een patroontje gevonden op het internet maar ik heb het wat aangepast omdat het meer een dopje bleef in plaats van een mutsje.

Het is écht heel simpel. Haak je mee ?
  1. Begin met een magische ring, haak 2 lossen en dan 10 stokjes in de ring. Sluit de toer met een halve vaste, dan 2 lossen.
  2. 2 stokjes in ieder stokje van de vorige toer , sluit met halve vaste, 2 lossen (22 st)
  3. 2 stokjes in de 1e steek, 1 stokje in de volgende. Dit herhalen. Sluit met halve vaste, 2 lossen (33 st)
  4. 2 stokjes in de 1e steek, 1 stokje in de volgende 2 steken. Herhalen. (44 st)
  5. stokje in iedere steek, sluiten, 2 lossen
  6. Toer 5 herhaal je ongeveer 8x.
 Je kunt zelf zien wanneer het mutsje lang genoeg is. Ik vind het leuker het mutsje binnenstebuiten te klappen. Naar mijn idee wordt de binnenkant het mooiste zegmaar. En omdat ik de rand niet heb afgewerkt met vasten zoals in het gevonden patroontje stond (dat wordt wat strak), rolt het randje dan vanzelf een beetje om. Staat dottig.

Het is nog wel even belangrijk om te vermelden dat de mutsjes NIET versierd mogen worden met bloemetjes, koordjes of whatever. Gewoon basic houden.

Ik heb ook in mijn tricot-restjes bak wat leuke tricootjes gevonden waar nog wel wat mutsjes uit kunnen. Dat ga ik ook nog even proberen met de lockmachine.

Fijne dag !

Syl







36 opmerkingen:

  1. Eep! Wat een schattige mutsjes ^-^

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tof! Voor het goede doel wil ik wel haken. Maakt niet uit welke ;-)! Lieve groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw, wat een productie! Echt knap! gr. Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je hebt echt al een hele stapel.
    Ik wou gaan breien, maar deze gehaakte zijn ook leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik denk dat haken sneller gaat hihi

      Verwijderen
    2. Haken gaat inderdaad sneller :).
      Met het breien ging van alles mis.
      Ik link jou patroontje via mijn blog, alleen heb ik halve stokjes gebruikt en de 2 laatste rondes vasten.

      Verwijderen
  5. leuke mutjes, goed initiatief halen voor het goede doel.
    gr sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Iets om te onthouden nu ik ook aan een haakavontuur begonnen ben..! Wie weet, heel tof dat je dit doet! Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ze zijn leuk meis!!!!!!!!!
    Dat worden blije warme kindjes :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooi doel!!
    Ik ga zeker ook wat mutsjes haken.
    Helemaal omdat ik zelf moeder ben van een (ex) prematuurtje van 30 weken... Inmiddels is hij geen Kabouterbaby meer maar een reus van bijna 2 meter.
    Ondenkbaar dat een kindje daar sterft aan onderkoeling...
    X Nana

    BeantwoordenVerwijderen
  9. o goed bezig! En van die kleien mutsjes schiet natuurlijk lekker op ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat zullen de baby'tjes in Malawi allemaal goedgemutst zijn binnenkort!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Syl, je bent een schat! Wouw, zoveel al. En een haakpatroontje. Toppertje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan meis. En als we nou even de krachten bundelen worden het heeeeeeeeel veel happy baby's in Malawi !

      Verwijderen
  12. Ja! Super! Mooie mutsjes, goed doel! Liefs Talitha

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Goed bezig!! Ik ben het ook van plan....!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat zijn ze schattig geworden! Daar kunnen heel wat kleine babyhoofdjes warm mee worden gehouden. Goed bezig! Pascale x

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuk twee jaar terug heb ik heel veel mutsjes gebreid voor Save the children, maar gehaakt zijn ze natuurlijk net zo leuk ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Zooo... jij bent goed op dreef. Leuk hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat goed! En inderdaad, al lekker op dreef!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Jaaaah ik had ze al gespot op FB en ze zijn mega leuk,geweldig mooi doel ook Sylvia en wat heb je er al veel gehaakt!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Zooo, je hebt er al een heleboel gemaakt...leuk!
    Weer en goed doel om voor te haken ;)
    lieve groet,
    Letty/Elle-Bee

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Leuk zijn ze en lief van je,fijne avond,lieve groet Musje.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. een heerlijke bezigheid, mooi resultaat en een super goed doel!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. jemig syl!!!!!!!! das een hele winkel bij elkaar!!! wat gaaf wat lief wat mooi en wat een mooie gedachte ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  23. is dit speciaal garen / katoen of maakt het niets uit

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dit is acryl maar maakt volgens mij niet uit. Als het maar niet prikt op de bolletjes brrrrrrt

      Verwijderen
  24. sorrie nog een x : welke naald haha

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wauw! Schattig zijn ze. Mooi initiatief!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Oooohhh, weer zo'n mooie projectje! Je bent heel goed bezig!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik ga morgen meteen aan de slag!
    Groetjes,
    Lineke

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het heel gezellig als je een reactie achterlaat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...